ERGONOMIA W BIURZE

ERGONOMIA – niby rzecz oczywista, a jednak wiedza większości decydentów w sprawach meblowania firm jest szczątkowa:
1. ERGONOMICZNY nie oznacza WYGODNY lub KOMFORTOWY. Komfort, i wygoda to pojęcia subiektywne – dla jednego wygodny fotel to ten z najtwardszym siedziskiem, innemu wygodnie się siedzi w miękkim, „pufiastym” fotelu, dla jednego pracownika komfortowe będzie krzesło z podłokietnikami, innemu znów będą one przeszkadzać…
Tymczasem ERGONOMICZNY to pojęcie obiektywne, gdyż ERGONOMIA jest NAUKĄ – bardzo precyzyjnie określa, jakie parametry powinien mieć przedmiot (np. mebel biurowy: biurko, krzesło, fotel), jakie wymiary, jaki zakres regulacji, aby móc go dostosować do indywidualnych cech antropometrycznych użytkownika w taki sposób aby zapewnić mu właściwą – najbardziej efektywną a jednocześnie najzdrowszą pozycję pracy. Więc jeśli ktoś próbuje Ci sprzedać WYGODNE krzesło albo KOMFORTOWY fotel, to strzeż się – najprawdopodobniej nie ma on nic wspólnego z ergonomią.

2. Polskie przepisy jednoznacznie określają, jakie parametry powinny mieć meble biurowe przeznaczone do pracy z komputerem powyżej 4 godzin dziennie (a więc dla ok. 90% stanowisk pracy w biurze). Niestety, jednocześnie przepisy te nie nakładają obowiązku na sprzedawcę, aby sprzedawać wyłącznie meble biurowe spełniające wymogi przepisów BHP. Co więcej – sprzedawca nie ma obowiązku informować kupującego o tym, że dane meble nie spełniają tychże wymogów. Do tego można spotkać na rynku wiele mebli posiadających różne „atesty”, mimo że nie nie są zgodne z obowiązującymi przepisami BHP. A jeśli pracodawca nie zapewni pracownikom wyposażenia zgodnego z przepisami, w przypadku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy naraża się na konsekwencje od najmniej bolesnych (parę tysięcy złotych kary) do tych najpoważniejszych (zamknięcie stanowiska pracy do czasu zapewnienia właściwych warunków). Więc jeśli masz wątpliwości czy wybrane meble spełniają obowiązujące w Polsce przepisy BHP – zwróć się do nas po bezpłatną poradę.

3. Wykonujemy także bezpłatne audyty stanowisk pracy intelektualnej (zwanej tez umysłową lub biurową). Taki audyt pozwala określić czy dane stanowisko:
a) jest zgodne z przepisami BHP,
b) zapewnia dobrą ergonomię,
c) czy pracownik potrafi z posiadanego stanowiska właściwie korzystać (czy ma dobrze wyregulowany fotel, czy ma właściwie ustawiony sprzęt na stanowisku pracy (monitor, klawiaturę, myszkę, telefon, dokumenty itp.)

4. Szkolimy w zakresie „Zdrowego biura”:
– uświadamiamy jakie zagrożenia płyną z braku ergonomii w miejscu pracy,
– uczymy jak zapobiegać powszechnym obecnie problemom zdrowotnym wynikającym z siedzącego trybu życia i pracy,
Takie szkolenia są tanie (od kilkunastu złotych w przeliczeniu na jednego pracownika) a jednocześnie bardzo cenne, gdyż minimalizują zagrożenie dla zdrowia i życia pracowników (tak! istnieje bowiem śmiertelna choroba „biurowa”) i jednocześnie zwiększa efektywność ich pracy.